Henri Coanda (1886-1972). Biografie

coanda-8Nascut la 7 iunie 1886, Bucuresti - decedat 25 noiembrie 1972, Bucuresti.
Om de stiinta , inventator si constructor de avioane, pionier al aviatiei cu reactie si al mecanicii fluidelor.

Henri Coanda a absolvit liceul "Sf. Sava", din Bucuresti, si Liceul Militar, din Iasi, devenind, in 1905, ofiter de artilerie. In 1909, a absolvit Scoala Superioara de Aeronautica, din Paris. A urmat cursuri de specializare la cateva universitati europenedin Charlottenburg, Liège si Paris. A fost ales membru al Academiei Romane si a primit titlul de Doctor honoris causa, al Institutului Politehnic din Bucuresti.
In anii 1905-1906, a conceput machete de rachete si o macheta de avion cu un motor racheta cu combustibil solid. Celebrul inginer Gustave Eiffel (1832 - 1923) si savantul Paul Painlevé (1863 - 1933) l-au sprijinit pe Henri Coanda sa construiasca un banc mobil, de incercari, montat pe o locomotiva, si un dispozitiv original, de inregistrare a fenomenelor aerodinamice, din jurul aripilor groase.
La 16 decembrie 1910, la Issy les Moulineaux, cu ocazia celui de-al doilea Salon International de Aeronautica, de la Paris, Coanda a prezentat si pilotat primul avion cu reactie, din lume, realizat de el (biplanul "Coanda").

Prin aceasta inventie, Henri Coanda a intrat in istoria aviatiei mondiale si ca pionier al aviatiei cu reactie.
Datorita activitatii sale creatoare, in domeniul aviatiei, a fost angajat de Uzinele de Avioane din Bristol, unde a conceput si construit, in anii 1911 - 1914, cateva tipuri de avioane, printre care si avionul denumit "Bristol - Coanda", cu remarcabile calitati, pentru acei ani.
In anul 1914, Henri Coanda a inventat tunul fara recul, pentru aviatie, care nu suprasolicita structura avionului, in timpul tragerii.
In anul 1934, Henri Coanda a obtinut, in Franta, brevetul pentru inventia "Procedeu si dispozitiv pentru devierea unui fluid intr-un alt fluid". Noul fenomen fizic descoperit de Henri Coanda - "Devierea unui jet plan de fluid ce patrunde in alt fluid in vecinatatea unui perete convex" - a fost denumit "efectul Coanda". Utilizarea practica a "efectului Coanda" a fost inceputa de descoperitorul sau, care a inventat si brevetat in 1935, in Franta "Aerodina lenticulara" (discul zburator), precum si alte inventii ("Dispozitiv pentru imbunatatirea randamentului motorului cu combustie interna", "Frana de recul pentru armele de foc"). Aflandu-se la baza a numeroase aplicatii, "efectul Coanda" este, fara indoiala, certificatul de nastere a mecanicii fluidelor, o noua ramura a tehnicii. Cercetarile din numeroase tari, printre care si Romania, au condus la multe utilizari practice ale "efectului Coanda" - propulsia si sustentatia vehiculelor aeriene, imbunatatirea turbinelor cu gaze, amplificatoare cu fluide, aparate pneumatice, amortizoare de zgomote etc.

Inventator prolific, cu peste 250 de inventii brevetate, Henri Coanda a conceput si realizat aparate de ochire, pentru avioanele militare, vagoane de beton, cisterne de beton, pentru transportul pe calea ferata, rezervoare de beton, subansamble si elemente pentru case prefabricate (inca din 1918), o instalatie solara, pentru desalinizarea apei de mare. In anul 1971, a infiintat, in Bucuresti, Institutul de Creatie Stiintifica si Tehnica...

Un comentariu: